درسهایی از قرآن

درسهایی از قرآن

پاسخ مسابقه درسهایی از قرآن
درسهایی از قرآن

درسهایی از قرآن

پاسخ مسابقه درسهایی از قرآن

شناخت ظاهر و باطن کارها

شناخت ظاهر و باطن کارها
تاریخ پخش:  26/10/92
بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

در نماز جمعه تهران، آیت الله موحدی امام جمعه یک مطلبی گفت، برای من یک جرقه شد. در خانه رفتم روی این کار کردم. یک بحث خوبی درآمد. آن بحث هم خوب بود. منتهی مختصر بود و مفصل. بحث ظاهر و باطن. خیلی چیزها ما ظاهرش را یک چیزی می‌بینیم، درونش چیز دیگر است.
پس موضوع بحث ما امروز، ظاهر و باطن است. مثلاً ظاهرش می‌گوید: تحلیل سیاسی. ولی باطنش غیبت است. گاهی ظاهرش شوخی است. شوخی کردم. ولی تو حالا یا شوخی گفتی، یا جدی گفتی، آبروی مرا ریختی. من اگر یک آهن را بردارم، ببخشید یک سیخ طلایی در چشم شما زدم، شما کور می‌شوی. بعد بگویم: طلا بود. حالا یا طلا بود، یا میخ بود. ما کور شدیم! نمی‌شود گفت: شوخی کردم. در قرآن می‌فرماید: «عَسى‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً» (بقره/216) گاهی ناراحت هستید. اما «وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُم‏». به نفع شما است. نباید ناراحت شوید و بگویید: بچه‌های ما همه دختر هستند. همه پسر هستند. حالا کنکور موفق نشدی. این شغل استخدام نشدی. در این گزینش رد شدی. گاهی وقت‌ها انسان خیرش در تلخی‌ها است. خیرش در ناکامی‌ها است.
1- ظاهر کار، زحمت؛ باطن کار، رحمت
چوب عود را وقتی آتش می‌زنند، می‌سوزانند. اما در عوض بوی عطرش بلند می‌شود. تا نسوزد بوی عطرش بلند نمی‌شود. چرا همسر من چنین است. چرا؟ چرا؟ چرا؟ بله یکوقت آدم کوتاهی کرده، خوب راجع به کوتاهی مقصر، آدم غصه بخورد طوری نیست. اما یکوقت، نه من کوتاهی نکردم. نشد، خوب نشد که نشد! قرآن می‌گوید: شما جنگ برایتان تلخ است. اما «وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُم‏» باعث عزت شما می‌شود. هشت سال جنگی که به ما تحمیل شد چه آدم‌هایی را دادیم. دستغیب‌ها، اشرفی‌ها، صدوقی‌ها، مطهری‌ها، بهشتی‌ها، مفتح‌ها، چمران‌ها، رجایی‌ها، چه سردارهایی، چه خلبان‌هایی، چه اساتید دانشگاهی، چقدر نسل نو و دانشجو و دبیرستانی. خیلی ولی این خیر است. چکش که بر سر میخ می‌خورد، برای میخ شر است، اما خیر است. چون اگر این چکش در سرش نخورد، این چوب‌ها به هم چفت نمی‌شود. در اثر جنگ بود که الآن حالا هر روزی، هر هفته‌ای، هر چند روزی، یک ابتکار، یک اختراعی، یک جهشی، یک صنعتی، یک پیشرفتی، عزتی، خیلی ارزش دارد که رئیس جمهور آمریکا بگوید: اگر قدرت می‌داشتم تار و پود این تشکیلات ایران را به هم می‌ریختم. یعنی چه؟ یعنی رئیس جمهور آمریکا پشت دوربین بیاید و بگوید: من توان ندارم. این خیلی مهم است. این خیلی مهم است که من نمی‌توانم.

شما بعضی‌هایتان یادتان است. زمان شاه یک قانونی تصویب شد که اگر یک آمریکایی در ایران هر جنایتی بکند، ایران دخالت می‌کند. یعنی یک آمریکایی می‌رود، مثلاً رسید به نماینده‌ی مجلس زمان شاه، رسید به یک قاضی، رسید به یک استاد دانشگاه، تصمیم گرفت یک تف در صورتش بیاندازد. اگر تف انداخت، ایرانی حق شکایت ندارد. تذکر بدهند در آمریکا ایشان محاکمه شود. یعنی یک سگ آمریکایی اگر پاچه‌ی یک ایرانی را گرفت، چخ گفتن را ما حق نداشتیم بگوییم. ولی الآن... اصلاٌ فریاد امام خمینی از آنجا شد. که ایران فروخته شد! ایران نابود شد! ایران ذلیل شد! جنگ تلخ است ولی ظاهرش تلخ است.

  
ادامه مطلب ...

اهل بیت علیهم السلام جانشینان واقعی رسول خدا(ص)

اهل بیت علیهم السلام جانشینان واقعی رسول خدا(ص)

تاریخ پخش:  19/10/92

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

بیننده‌های عزیز زمانی بحث را می‌بینند که شب شهادت امام یازدهم است، و آغاز امامت امام زمان. مطالبی را می‌خواهم خدمت شما بگویم که دیشب اینها را مطالعه کردم.

یک کسی در صدر اسلام یک جمله‌ای گفته، حالا که بوده کار نداشته باشید. جمله‌ این بود که قرآن ما را بس است. «کفانا حسبنا کتاب الله» ما قرآن داریم، دیگر اهل بیت را نمی‌خواهیم. این حرف قرآنی است یا ضد قرآنی؟ من خواهش می‌کنم اگر طلبه، استاد دانشگاه، معلم، امور تربیتی، اصلاً همه ایرانی‌ها این تکه را گوش بدهند. دو، سه دقیقه است. ولی یک بحث جاندار قرآنی است. ابتدا به مناسبت شهادت امام عسگری(ع)، برای شادی روحش صلوات بفرستید.

1- آیا قرآن به تنهایی کافی است؟

آیا قرآن به تنهایی کافی است؟ شیعه‌ها هم خیلی وقت‌ها می‌پرسند: آقا این حکم را کجای قرآن نوشته است؟ می‌گوییم: در قرآن ننوشته، ولی مگر ما فقط قرآنی هستیم؟ قرآن و اهل بیت با هم هستند. وگرنه فقط قرآنی باشی در کار می‌مانی. نماز صبح چه کسی گفته دو رکعت است؟ هیچ جای قرآن نگفته نماز صبح دو رکعت است. نماز مغرب سه رکعت است. نماز ظهر چهار رکعت است. قرآن فقط گفته: «أَقیمُوا الصَّلاةَ» رکعاتش در قرآن نیست. اگر شما خواسته باشی هر چیزی را بگویی: کجای قرآن نوشته است؟ طواف هم در قرآن نگفته هفت تا. فقط گفته: «وَ لْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتیقِ» (حج/29) دور کعبه طواف کنید، اما شش تا و هفت تا و هشت تا نیست. هزاران نکته هست که در قرآن نیست. ولذا به ما گفتند: این مایه است، باقی‌اش را از اهل بیت بگیرید. بی‌خود کسی نگوید: کجای قرآن نوشته. باید گفت: کجای دین گفته. حالا یا قرآن، یا روایات پیغمبر، یا روایات اهل بیت.

می‌خواهم دلیل قرآنی‌اش را بگویم. می‌خواهم بگویم: این حرف غلط است که بگوییم: قرآن کافی است. خود قرآن می‌گوید: من کافی نیستم. چطور؟ چند آیه برایتان می‌گویم.

  ادامه مطلب ...

برنامه ریزی عمر در سخن امام رضا(علیه السلام)

برنامه ریزی عمر در سخن امام رضا(علیه السلام)


تاریخ پخش:  12/10/92

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

بیننده‌ها پای تلویزیون زمانی بحث را گوش می‌دهند که شهادت امام رضا را پشت سر گذاشتند. من راجع به زیارت امام رضا یک جمله بگویم و یک حدیث هم از امام رضا بگویم و بعد بحث من وصل شود به آن حدیث.

یکی اینکه ثواب زیارت امام رضا، از ثواب زیارت امام حسین بیشتر است. دلیلش این است که در بازی‌های فوتبال آن بازی‌های آخر اهمیتش بیشتر است. چون هرچه به آخر می‌رسد فینال می‌گویند؟ امام حسین را چهار امامی‌ها و شش امامی‌ها هم زیارت می‌کنند ولی امام رضا را دوازده امامی‌ها زیارت می‌کنند. یعنی هرچه امامان به آخر می‌روند مشتری‌هایشان کمتر می‌شود. و توفیقی است «الْحَمْدُ لِلَّه‏» برای ایرانی‌ها و قدر خودتان را بدانید که با قطار، ماشین، هواپیما، با هر وسیله‌ای امکان زیارت هست.

ادامه مطلب ...

تفاوت آفریده‌های خدا با آفریده های انسان

تفاوت آفریده‌های خدا با آفریده های انسان
تاریخ پخش:  05/10/92
بسم الله الرحمن الرحیم
«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

بحثی امشب داریم، بیست و چند دقیقه‌ای، شاید تا نیم ساعت. بحث این است که آفریده‌ها و تولیدات خدا با تولیدات انسان چه فرقی دارد؟ بالاخره ما هم تولید می‌کنیم. این صدا از طریق من تولید شد. حرف که می‌زنیم کلام تولید می‌کنیم. می‌نویسیم تولید علم است. کشاورز گندم تولید می‌کند. کارخانه‌دار قالی ماشینی تولید می‌کنی. قالی دستی، کارهای هنری، خیاطی، بالاخره ما هم دست به کارهایی می‌زنیم و یک چیزهایی را به وجود می‌آوریم. ما چه به وجود می‌آوریم و خدا چه به وجود می‌آورد؟ مقایسه کنیم. تا یک خرده شرمنده خدا شویم.

ادامه مطلب ...