درسهایی از قرآن

درسهایی از قرآن

پاسخ مسابقه درسهایی از قرآن
درسهایی از قرآن

درسهایی از قرآن

پاسخ مسابقه درسهایی از قرآن

خطر لجاجت در برابر حق(2)


خطر لجاجت در برابر حق(2)

تاریخ پخش:  28/09/92

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

من فکر کردم بحث لجاجت را در یک جلسه می‌توانم تمام کنم. تمام نشد. خیلی حرف ماند. درمان لجاجت چیست؟ آثار لجاجت چیست؟ نمونه‌های لجاجت چیست؟ چون بحثی است که خیلی‌ها به آن گرفتار هستند، من این را تیترهایش را می‌نویسم و بعد می‌نشینم برایتان توضیح می‌دهم.

یک بچه به من نامه نوشته بود: قرائتی، تو هم اسراف‌کار هستی. گناه کبیره کردی. چون یک گچ کوچک دست تو بود از دستت افتاد، به جای اینکه خم شوی برداری، پایت را رویش گذاشتی و یک گچ نو برداشتی، همین مقدار که کردی، اسراف کردی. گفتم: راست می‌گویی. توجه نداشتم. حالا اگر خدا خواسته باشد، مچ بگیرد چه خواهد گفت؟ چقدر ما شیر را باز می‌کنیم آب می‌ریزد. همینطور شیر می‌رود صورتش را می‌شوید. بابا شیر را ببند، صورتت را بشوی. اسراف لباس، اسراف آب، اسراف کاغذ، اسراف عمر.
  ادامه مطلب ...

خطر لجاجت در برابر حق

خطر لجاجت در برابر حق
تاریخ پخش:  21/09/92
بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»
بحثی را امشب می‌خواهم بگویم راجع به لجاجت. یک اخلاق بسیار بد در خانه‌ها و اداره‌ها، از سیاسیون و اقتصادیون و خانواده‌ها تا مزرعه و کارگاه و کارخانه و همه‌جا بعضی افراد پیدا می‌شوند که این صفت مهلک را دارند.
آدم لجباز، فکر سود و زیان را نمی‌کند. می‌گوید: اینکه من می‌گویم باید باشد. نه کار به حق دارد، نه کار به باطل، نه کار به سود دارد، نه کار به زیان. نه کار به بد دارد، نه کار به خوب. یک دنده! یک دندگی.

روایات و آیات زیادی در این زمینه داریم. امیرالمؤمنین می‌فرماید: «لیس لجوج تدبیر» (غررالحکم/ص464) آدم لجباز نمی‌تواند تدبیر کند. چون می‌خواهد یک کاری بشود، دیگر تدبیر نمی‌کند که این درست است یا درست نیست. می‌گوید: من گفتم: مرغ یک پا دارد! یک دنده، نمی‌تواند تدبیر کند. «راکب اللجاج متعرض للبلاء» (غررالحکم/ص464) کسی که سوار اسب لجبازی شود، این می‌رود که خودش را نابود کند. «رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِم‏‏» (مطففین/14) قلبش و روحش دیگر زنگ گرفته. دیگر حق پذیر نیست.

ادامه مطلب ...

اهداف قیام امام حسین(علیه‌السلام)

 اهداف قیام امام حسین(علیه‌السلام)

تاریخ پخش:  14/09/92
بسم الله الرحمن الرحیم
«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»
چند تا موضوع را می‌خواهم امشب صحبت کنم. یکی اینکه قیام امام حسین برای این بود که فکر مردم را تغییر بدهد. روایات زیادی داریم که فرهنگ مردم را امامان عوض می‌کردند. از خود قرآن شروع کنم. قرآن می‌گوید: «لَیْسَ الْبِر» (بقره/189) این... «وَ لکِنَّ الْبِر» (بقره/189) این... یعنی کار خیر می‌خواهی بکنی، این نیست. این است. معلوم می‌شود از قدیم در طول تاریخ مردم در فهم دین گیر بودند. مثلاً می‌گفتند: فلانی آدم زاهدی است. حدیث می‌گوید: «لیس الزهد» این... زهد این نیست، این است. 
ادامه مطلب ...

حفظ مکتب و پیروی از رهبر در فرهنگ بسیجی

حفظ مکتب و پیروی از رهبر در فرهنگ بسیجی

تاریخ پخش:  07/09/92

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

به مناسبت هفته‌ی بسیج، اول هفته و آخر هفته ما دو جلسه با بسیجیان صحبت کردیم، منتهی بحث‌های من بحثی نیست که فقط برای بسیج باشد. چون بحث تلویزیونی اصولاً نباید یک بحث خاص باشد. بحث تلویزیون باید مثل آب جوش باشد، به همه معده‌ها بخورد. حالا یک خرده چربی و زعفران طوری نیست. اما اگر پر چربی و پر زعفران بگیریم، به یک سری از افراد سازگار نیست. بنابراین عزیزانی که پای تلویزیون بحث را می‌بینند، فکر نکنند بحث برای یک گروه مخصوص است. گفتیم: بسیج یعنی افرادی که تفکر بسیجی، عقاید بسیجی، خدمات بسیجی، یعنی منتظر قانون نیست. همین که کار حق است، انجام می‌دهد. منتظر پولش نیست که حالا پول هست یا نه. انجام می‌دهد. کار خدا را انجام می‌دهد، پول بود «الْحَمْدُ لِلَّه‏»، نبود «اللَّهُ أَکْبَر»! منتظر مقام و شأن نیست که به شأن من می‌خورد، در حد من هست یا نیست. مؤمن کسی است که «الْخَیْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ» (بحارالانوار/ج1/ص108) در همه‌ی کارهای خیر آماده باشد. «وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُون‏» مؤمن کسی است که مردم از شرش راحت باشند و به خیرش هم امیدوار باشند. یعنی در هر کار خیری بگویند، به فلانی بگوییم، آستین بالا می‌کند.  ادامه مطلب ...